З листопада 2022 р. до грудня 2023 р. Сіоністська федерація України (СФУ) за участі Студії «Діє-Слово» проводила проєкт «Психологія травми – ізраїльський досвід».
Головне задання проєкту – представити українським спеціалістам-психологам, а також усім, кому цікава дана тематика, напрацювання ізраїльських фахівців по роботі з травмуючим досвідом, а саме ізраїльської «Коаліції травми».
Над проєктом працювали:
Керівник проєкту – Олена Заславська, вик. директор СФУ.
Викладачі – Гіла Пєтров, Світлана тарасова, Любов Мошинська, Анна Гройсман (Коаліція травми, Ізраїль).
За підтримки: платформи JReady єврейського агенства Сохнут (Ізраїль),
Всесвітнього руху «Наш дом Ізраїль», Всесвітнього руху Ерец аКодеш.
Проєкт «Психологія травми – ізраїльський досвід» складався з трьох частин.
«Психологія травми – ізраїльський досвід». Частина 1.
Частина перша – цикл лекцій та семінарів, об'єднаних спільним завданням – представити українським спеціалістам-психологам, а також усім, кому цікава дана тематика, напрацювання ізраїльських фахівців по роботі з травмуючим досвідом.
В проєкті взяли участь провідний спеціаліст Центру Алекс Гершанов, психолог реабілітаційного центру міста Сдерот Світлана Тарасова, психологи Коаліції травми Гіла Пєтров та Любов Мошинська.
Незаважючі на відсутність світла, на кожній лекції в Зумі були присутні від 190 до 120 учасників.
«Просто, зрозуміло та ефективно, якщо знаєш як застосовувати. У ізраїльтян самодопомога та надання підтримки іншим – риса характеру. Тепер ми, українці, освоюємо нові знання щодо травмотерапії. Дякую організаторам за можливість отримати знання щодо кризового реагування», – зазначив пан Роман, один з відвідувачів лекцій проєкту.
«Психологія травми – ізраїльський досвід». Частина 2.
Друга частина проєкту проходила з кінця травня до середини липня 2023 р.
В проєкті взяли участь 65 професійних психологів та 65 волонтерів та соціальних працівників.
Навчання по темам “робота з стресом”, “перша допомога при психологічній травмі” та “профілактика вигоряння” проводили психологи Коаліції травми (Ізраїль) Л. Моршинська, Гіла Пєтров та Анна Гройсман та Світлана Тарасова.
Робота проходила в 4 групах, загалом з кожною групою було проведено 32 ак. години.
«Психологія травми – ізраїльський досвід». Частина 3.
2 листопала 2023 р. розпочалася робота третьої частини проєкту «Психологія травми – ізраїльський досвід».
На відміну від перших двох частин, де була можливість долучити до навчання волонтерів та соціальних працівників, в третій беруть участь виключно досвідчені психологи. Це пов’язане з тим, що продовження проєкту включає практику та супервізію.
Перед початком роботи проєкту кожен учасник був зобов'язаний зібрати терапевтичну групу і впродовж навяання проводити один раз на тиждень зустрічі з групою для відпрацювання нових навичок та нових практик.
Набутий досвід та запитання обговорювались на наступному начальному занятті.
Було проведено 8 учбових зустрічей про 3 академічних години – 24 години та 16 практичних годин. Загалом – 40 ак. годин.
В роботі проекту взяли участь 16 досвідчених психологів з Києва та області, Харкова, Дніпра та області, Кривого Рогу, Тернополю, Одеси тощо.
Теоретичні зустрічі проходили онлайн, практічні – офлайн.
Групи, з якими працювали учасники проєкту були різних напрямків, а саме:
– Підлітки. Основні проблеми групи: обмежене спілкування, булінг, стрес, панічні атаки, непорозуміння з батьками.
– Військовослужбовці сапери різного напрямку.
– Жінки з дітьми. 3 жінки живуть у прикордонній зоні (відстань до 25 км), 2 живуть в Харкові, 3 – переміщені з зон бойових дій, але живуть в Одесі, де теж небезпечно; одна перемістилась у Івано-Франківськ, де є складнощі адаптації, 1 переміщена в Київ, адаптована.
Проблеми – тривожність, виснаженість, нерозуміння майбутніх перспектив, проживання у незвичних умовах, проблема працевлаштування, навчання дітей онлайн (проблеми).
Одна з жінок має онкохвору дитину 10 років в стадії ремісії, Одна має онкохворобу в стадії ремісії, у одної воює старший син в нацгвардії, ще у одній воює громадянський чоловік, також кадровий військовий.
– Група вихователів, які пережили зруйнування міста, безкінечні повітряні тривоги. Проблема частого тригера.
– Дві групи за проєктом «Діти і війна» разом 15 підлітків, з числа ВПО та сиріт.
– Групами педагогів, кількість проблем мінімальна.
– Група психологів. Складнощі – не всі включалися в роботу, деякі учасники проговорили, що їм би хотілося щоб зустрічі були 2х годинними.
– 8 жінок-педагогів з числа ВПО, які працюють в нашому ліцеї вже другий рік. Основною проблемою було емоційне вигорання внаслідок збільшення робочого навантаження в зв’язку з переходом на змішане навчання та складної поведінки підлітків.
– Група 1. Жінки, постраждалі від військових дій, онлайн. Група стабільна, учасниці відкриті, високий ступінь довіри (попередня робота з ними сприяла). Працювали з розвитком емоційної сфери, застосовували багато практичних інструментів тілесно-орієнтованої терапії. Відгукнулася робота з добротою, активізацією внутрішніх ресурсів.
Група 2. Підлітки 11 – 16 років, які втратили батька на війні (очно). Основні проблеми: недостатні комунікативні і соціальні навички; високий рівень тривожності. Застосовувала всі практики, які пропонувала Гіла. На кінець третього тижня роботи діти, які зовсім не могли проявитися в групі, висловлювалися. Навіть намагалися проявляти почуття гумору.
– Студентська група, 11 осіб, з них 3 хлопці та 9 дівчат. Це першокурсники, майбутні фахівці соціальної роботи, соціальні педагоги. Наші зустрічі проходили онлайн. Студенти з цікавістю ставилися до зустрічей, оскільки у них простежувався професійних інтерес. На зустрічах ми вивчали техніки подолання інтрузивних спогадів та пошуку ресурсів, самогіпноз, прояви доброти до себе. Техніки опрацьовували на собі. Звернули увагу на емоційне вигорання, втому від співчуття, СТЕП, Чудо и Ви.
Проблеми групи – деякі студенти відзначали у себе емоційні гойдалки, подекуди втрату сенсів. Були студенти, які пережили окупацію, але досить добре з цим справились, зараз почувають впевненість, що підсилюється і тим, що вони стали студентами і виїхали з прикордонного населеного пункту.
– У складі групи жінки єврейської національності, віком 60+, орієнтовно 50% ВПО з Харкова, 50% з Полтави, стресовий та тривожний стан, через події в Ізраілі – там діти та онуки, через події в Україні – обстріли, відірваність від дому.
– Група ВПО із міста Маріуполь, змішаного складу з жинок та чоловіків від 39 до 78 років. Загальна кількістьв групі – 16 людей, але, враховуючи те, що люди працюють, то кожної зустрічі групу відвідувало 6-10 людей. Група була сформована в минулому році, коли був створений Центр "ЯМаріуполь". Працюю з групою з березня 2023 року. Основними проблемами для переселенців є:
- інтеграція на новому місці;
- створення нових соціальних зв'язків та відновлення втрачених та/або порушених;
- психоемоційні наслідки отриманих психологічних травм та втрат.
Відгуки учасників курсу:
– На вашому курсі я отримала надзвичайно цінні знання, які розширили мої уявлення про саморегуляцію. Цей курс надав мені можливість відкрити різноманітні практики, які можна применити як для себе так і для групи.
Ваша техніка з домиком для повернення в "тут і зараз" була відкриттям для мене. Вона допомогла зосередитися на моменті та відокремити себе від стресу, знаходячись в поточному моменті. Також, практика з уваги до деталей була корисною для мене та групи.
Дуже відгукнулся ваш підхід до до індивідуальності кожної особистості, підкреслення важливості самоуваги та підтримки, є надзвичайно цінними аспектами вашого курсу.
Атмосфера, що ви створили, була заснована на взаємодопомоги та вашої готовності ділитися знаннями. Ваше бажання та стиль передати інформацію та вміння створювати таке позитивне середовище було надзвичайно важливим для мене. Ваш професійний підхід та увага до кожного учасника допомогли відчути себе важливим та знайти корисні знання.
Дякую вам за вашу відданість, за вашу енергію, яку ви вкладаєте в заняття, і за те, що ділитеся своїм досвідом з нами. Це було неймовірно корисним та надихаючим досвідом для мене. Сподіваюся приєднатися до наступного Вашого курсу. Дякую вам!
– Відмінно. Дидактичний характер курсу з відокремленням супервізії.
– Дуже інформативно, ресурсно, зрозуміло і корисно.
– Дуже гарний курс. Є можливість відпрацювати техніки одразу в групі, дуже цінним було те, що своє особисте самопочуття на першому місці.
– Чудово! Постійна включенність в процес навчання дає більший відсоток засвоєння.
– Я хочу сказати, що для мене це був підтримуючий курс, так як паралельно вела групу, в якої було багато інтрузії, спогадів, сліз. А так, коли я була на підтримуючій зустрічі з Гілой і колегами, я була в балансі. Дуже влучно розглядали питання в групі, і завжди було відчуття єдності, чиїсь питання тригерили і ми їх розбирали в групі – я знаходила відповідь, я була почута – проговорювала своє наболівше. Працювали в командах, в парах. Дуже дякую за таку необхідну підтримку.
– Дуже вчасно і дуже цінно. Курс дав можливість наповнитися, відновитися, а також допоміг створити програму для інших психологів! Величезна вдячність!
– Велика подяка за цей курс. Дуже сподобався формат одночасного навчання та супервізії. Обговорення в групі дали мені багато нових прийомів для роботи з підлітками та дорослими. Тепла атмосфера зустрічей та нові техніки сприяли зняттю емоційного напруження від професійної діяльності. Кожна зустріч надихала на подальшу роботу та надавала нові рішення у професійній діяльності.
– Дуже дякую за такий формат організаторам, пані Олені, і ведучій пані Гілі. Для мене це була, дійсно підтримуюча група. І відповіді на питання, і нові техніки. Робота у групі співпала з переживанням мною втрати близької людини. Я особисто відчула турботу і підтримку від Гіли, що для мене дуже цінно. Буду вдячна, якщо ще будуть такі курси і можливість взяти у них участь.
– Цей курс доповнив скарбничку моїх знань, навичок та досвіду. Він був мені необхідним і корисним.
– Мені дуже сподобався курс. Вдячний організаторам та Гілі Петров за можливість отримати високо професійні та надто необхідні супервізійні зустрічі для психологів.
– Величезна вдячність Вам, Олено і Гілі за організацію роботи. Кожна техніка проста в застосуванні і результативна. Подобається форма проведення курсу, можливість отримувати відповіді на питання, які виникають в роботі і швидке реагування на виклики.
Окрема вдячність за необхідність ведення груп учасницями курсу. Я мала можливість відпрацьовувати на практиці всі техніци, запропоновані під час навчання – це дуже цінно.
Зараз намагаюсь організувати очні групи підтримки в своєму місті, вже знайшла приміщення. Дякую за натхнення.
Відповіді учасників на питання:
«Чи є у вас бажання продовжити навчання в такому форматі: теорія, відповіді, практика. Якщо так, то які теми або конкретні техніки Вас цікавлять найбільше?»
– Так, є. Дидактичний характер. Робота з втратою. Психогенеалогія Моральна травма Нові веріфіковані дослідження в Ізраїлі.
– Звичайно є. Війна нажаль продовжується і проблеми зростають як у жінок військових та їх дітей і у цивільних – крик душі, страх і безсилля від новин знайомих і рідних.
– Бажання навчатися є, форма дуже дієва. Є потреба надавати кваліфіковану допомогу ветеранам та військовим, удовам. Ще одна категорія – згвалтовані окупантами жінки.
– Так, хочу продовжити навчання. Цікавить робота з втратою на війні (втрата батьків для підлітків, втрата побратимів для військових). Також, робота з травмою (діти – батьки).
– Так, цікавить такий формат. Імпонує подача матеріалу Гілою. Теми, які мене цікавлять – переживання втрати дорослими та дітьми, їх підтримка. Якщо у людини патологічне горювання, що робити, а також техніки при флешбеках у цивільного населення.
– Так. Мене найбільш цікавить робота з втратами, профілактика вигорання, особливості консультування військових та їх родин.
– Буду рада і вдячна за можливість продовжити навчання. Цікавить все, що пов"язано з викликами, які виникають сьогодні і з"являться по завершенні активної фази війни: поглиблення наслідків травматизації, високий рівень тривожності, синдром "відкладеного життя", ефект колективної травми. Також цікавить робота з військовими, які повертаються з війни, підготовка сімей до їх повернення.
Продовження роботи:
Учасники проєкту мають потребу провести навчання за темами:
Незворотня втрата в родині, горювання.
Особливості роботи з дітьми, які втратили рідних.
Робота з військовими, які повертаються з війни, підготовка сімей до їх повернення.
Робота з полоненими, яких звільнили, особливо з жінками..
Виходячи з вже набутого за півтори роки (ІІ пол. 2022 – 2023 рр.) досвіду, можна сказати, що програма, яка побудована так, щоб учасники мали можливість практикуватись, була найефективніша, тому що учасники проєкту змогли відпрацювати знання здобуті в реальній роботі, а потом ще й задати всі питання, які виникли в процесі роботи з групами.