Відкритий лист на підтримку директора ННІФіЖ Світлани Кузьміної

 

Колектив Навчально-наукового інституту філології та журналістики Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського звернувся з відкритим листом до Освітнього омбудсмена України, до партнерів та стейкхолдерів Навчально-наукового інституту філології та журналістики Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського, до журналістської спільноти, до усіх зацікавлених осіб з приводу тиску на директора Інституту, доктора філософських наук Світлану Кузьміну.

Студія "ДІє-Слово" наводить повний текст відкритого листа та закликає всіх небайдужих поставити свій підпис.

 

 

------------------------------------------

 

Освітньому омбудсмену України

Партнерам та стейкхолдерам Навчально-наукового інституту філології та журналістики Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського

Журналістській спільноті

Усім зацікавленим особам

 

ВІДКРИТИЙ ЛИСТ

Шановні колеги!

Колектив Навчально-наукового інституту філології та журналістики Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського глибоко занепокоєний і висловлює сум та жаль щодо ситуації, яка склалася між вищим керівництвом Університету та директоркою нашого Інституту, доктором філософських наук, пані Світланою Леонідівною Кузьміною. 

Директорка ННІ ФіЖ, реалізовуючи право працівників Інституту на інформацію, проінформувала нас про те, що керівництво Університету вже протягом тривалого часу чинить психологічний тиск на неї та намагається примусити її  написати заяву на звільнення. Світлану Кузьміну звинувачують у тому, що вона, нібито не справляється зі своїми обов'язками, і що рівень роботи нашого інституту є незадовільним. Ми категорично незгодні з такою оцінкою роботи нашого директора та нашого структурного підрозділу.  

ТНУ імені В. І. Вернадського – єдиний з кримських закладів вищої освіти перемістився до Києва після російської окупації та активно розпочав свою роботу в нових умовах. Згідно з наказом МОН України №1431 від 31 грудня 2015 року, «до завершення анексії Автономної Республіки Крим, тимчасово окупованої внаслідок збройної агресії Російської Федерації, Таврійський національний університет імені В. І. Вернадського, проводить свою діяльність згідно з наявною ліцензією на освітню діяльність та сертифікатами про акредитацію у м. Києві».

Світлану Кузьміну було призначено на посаду директора Навчально-наукового інституту філології та журналістики ТНУ імені В. І. Вернадського 20 лютого 2017 року. Весь цей час будувала наш Інститут майже “з нуля”.  Контингент здобувачів освіти 2016 року набору складав трохи понад 100 осіб, а у 2022 році - 475 осіб. У 2017 році було 30 науково-педагогічних працівників, у 2022 році - 57 НПП.  Інститут займає 4-й поверх лівого крила головного корпусу Університету. У 2017 році за кошти Турецької агенції зі співробітництва і координації (ТІКА) в цьому приміщенні було зроблено ремонт, обладнано комп’ютерно-лінгафонний кабінет, мультимедійні аудиторії, офіси кафедр і деканату.

 

У 2020 році було відновлено кафедру східної філології, яку в рамках оптимізації роботи Університету у 2017 році було закрито. Варто згадати також відкриття нових спеціальностей та освітніх програм, зокрема, 035 Філологія. Мова і література іврит, англійська мова і переклад; 035 Філологія. Іспанська мова і література та переклад, англійська мова. 

Все це робилось під час становлення Інституту, а згодом в умовах суворих карантинних обмежень і воєнного стану. Однак на всі виклики колектив Інституту разом зі своїм керівником дав гідну відповідь.

Створено базу документування освітнього процесу (за номенклатурою справ деканату і кафедр) на паперових та електронних носіях. Налагоджено електронний документообіг всередині Інституту. На сьогодні автоматизовано процеси створення заліково-екзаменаційних відомостей, зведених відомостей і рейтингів успішності навчанняздобувачів освіти.

Налагоджено схеми інформування і зворотного зв’язку за допомогою сайту інституту, з якого здобувачі освіти й науково-педагогічні працівники мають доступ до розкладу та журналів академічних груп. Впродовж 2020-2022 років Інститут створив власну платформу навчання за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій і спромігся перейти на повне дистанційне навчання за екстремальних умов пандемії та воєнного стану. Для оперативного зв’язку успішно використовуються чати й канали Телеграм.

Забезпечення якості освіти завжди було найголовнішим завданням нашого інституту. Умови, у яких ми працювали і працюємо, не завжди цьому сприяли, а й інколи заважали забезпеченню якісних результатів навчання. Однак, попри карантини й воєнний стан, навчальний процес в Інституті не переривався, нам вдається у повному обсязі надати студентам якісні дидактичні матеріали, регулярний зворотний зв'язок у вигляді коментування та оцінювання самостійних робіт.

Ще у 2020 році Інститут почав працювати на платформі Google Workspace через додатки Classroom і Meet.

У співпраці зі студентським самоврядуванням проводилися наукові, громадські, мистецькі, розважальні заходи. Всупереч пандемії та війні, яку розв’язала рф проти України,  Інститут продовжив розвивати свою мережу партнерства з громадськими організаціями, зокрема пов’язаними з Кримом, стейкхолдерами освітніх програм, іншими навчальними закладами. 

З 2017 року Інститут здійснив вагомий внесок в інтернаціоналізацію Університету. Передусім, було розроблено та імплементовано систему професійного англомовного перекладу додатків до дипломів ТНУ імені В.І. Вернадського. Наявність двомовного додатка до диплома – вагома вимога, яку державні органи інших країн висувають у процесі нострифікації дипломів. Завдяки цьому цілій низці наших випускників вдалось пройти цей процес у європейських країнах і Канаді й отримати дозвіл на роботу за спеціальністю.

Ще одним важливим здобутком нашого Інституту є впровадження у навчальний процес інноваційних методик навчання англійської мови від  міжнародної корпорації Pearson, у якій ми маємо статус цифрового партнера. Дочірня компанія цієї корпорації Dinternal Education регулярно проводить для наших викладачів англійської мови семінари, вебінари і тренінги. Завдяки цьому партнерству нам вдалось знайти вдалі відповіді на виклики, які змусили нас перейти у формат дистанційного навчання.  Свідченням того, що інноваційні технології навчання англійської мови дають результати, є участь студентів-журналістів в проєктах міжнародної колаборації з університетами США.

Важливою складовою процесу інтернаціоналізації як Інституту, так і Університету в цілому є також залучення і забезпечення належних умов діяльності викладачів-носіїв мови у співпраці  з посольствами США і Туреччини. 

Поступово Інститут налагоджує кооперацію з закордонними університетами для забезпечення міжнародної академічної мобільності студентів і викладачів. За останні п’ять років, незважаючи на всі негаразди, наші студенти пройшли навчання або міжнародне стажування в Туреччині, Йордані, Бельгії. Низка викладачів пройшли міжнародне стажування в Польщі, дехто підвищив кваліфікацію у Великій Британії. Багато наших викладачів і студентів, які змушені були виїхати за кордон, відвідують мовні курси країн перебування. 

Останній рік, попри початок широкомасштабних воєнних дій, був особливо плідним з точки зору реалізації міжнародних проєктів. Так, ГО Платформа студентської журналістики, заснована студентами і викладачами нашого Інституту, отримала грант від норвезької благодійної організації Fritt Ord Foundation на проєкт “Ukrainian War Diary: Stories of Youth”, який передбачав створення і розвиток вебсайту #Truthfulreporting (https://www.truthfulreporting.org/) і публікацію на ньому англомовних матеріалів про те, як українська молодь бореться і перемагає в опорі російській агресії. Наразі цей проєкт успішно завершено і його команда готує звіт.

Ще одним успішним проєктом став спільний навчальний курс студентів-журналістів 4-го курсу нашого Інституту та студентів-соціологів Каліфорнійського державного університету Станіслаус у межах інтернаціонального руху Collaborative Online International Learning, який передбачає створення можливості для студентів навчитись будувати професійну та особисту комунікацію та ділитися досвідом з представниками іншої культури.

За ці п’ять років ми також пройшли непростий шлях імплементації освітніх програм польської та іспанської мов, започатковуємо співпрацю з університетами Польщі та іспаномовних країн.

 Студенти інституту беруть участь у цілій низці журналістських і літературних проєктів на пов’язаних з інститутом онлайн платформах: #Truthfulreporting(https://www.truthfulreporting.org/), ЧасТаврійського(https://timetavrijskogo.blogspot.com/),

Альманах Таврійського (https://t.me/tnualmanac)

Student sfj TNU(https://www.youtube.com/@studentsfjtnu104 ) та ін.

 

Отже, інститут філології та журналістики динамічно розвивається і накопичує творчий потенціал, потрібний для повернення до Криму після деокупації.

У вересні-жовтні 2021 року Таврійський національний університет імені В.І. Вернадського пройшов складний період виборів ректора, під час яких колектив Інституту філології та журналістики підтримав кандидатуру Валерія Бортняка. Трохи згодом після затвердження на посаді, новий ректор і призначений ним проректор з навчальної роботи Володимир Ноженко розпочали тиск на Світлану Кузьміну, а також Інститут в цілому. Репресивна політика керівництва Університету реалізовувалась через безперервні доручення, розпорядження, накази, терміни виконання яких встановлювались без урахування поточної ситуації та обмежених можливостей їх виконання. Ректор і проректор з навчальної роботи також збирали наради, на яких в агресивному тоні висловлювались усні догани тим, хто не вкладався у встановлені терміни, неодноразово проводили співбесіди з директором Інституту і завідувачами кафедр, звинувачуючи їх у тому, що Інститут не забезпечує рентабельність освітніх програм на основі абстрактних, не співвіднесених з реальним розкладом занять і аудиторним навантаженням викладачів, статистичних розрахунків.  Крім того, ректор вдавався до відвертих психологічних маніпуляцій, стверджуючи, що має якісь свої джерела, які інформують його про тривожний стан справ в Інституті. Все це мало на меті змусити піти з займаних посад неугодних керівників структурних підрозділів, такий тиск чинили і на завідувачку кафедри слов’янської філології та журналістики Олену Попову. Зокрема, 31 серпня, перед початком навчального року  був запропонований проєкт розформування її кафедри і перенесення освітніх програм з української філології на кафедру зарубіжної філології!

Дуже сумно бачити, що керівники закладу вищої освіти, переміщеного з тимчасово окупованого Криму, не відрізняють державної української мови від іноземної. При цьому ані ректор, ані проректор з навчальної роботи не виявили жодного наміру уважно познайомитися з діяльністю Інституту і спробувати розібратись у проблемах, які існують реально, пошукати способи і шляхи їхнього вирішення. За час, який вони провели на своїх посадах, від них не було жодного запитання або пропозиції, що ж можна зробити, аби поліпшити умови навчання студентів і праці викладачів. 

Ще одним із проявів тиску зазначимо, що в супереч рекомендаціям Міністерства освіти й науки України “Про продовження строків трудових договорів (контрактів) з науково-педагогічними працівниками” № 1/3594-22 від 22.03.2022  контракти з усіма викладачами продовжено до 30 червня 2023, з деякими до 30 січня 2023, з  Кузьміною С.Л. та завкафедри зарубіжної філології Семенець О.С. до 26 квітня 2023. Хоча Міністерство у своєму листі пропонує керівникам закладів освіти розглянути можливість продовження строків трудових договорів (контрактів) з науково-педагогічними працівниками за наявності у них педагогічного навантаження до 31 серпня 2023.

Отже, в результаті таких подій у спільноти Інституту виникло враження, що керівництво Університету з невідомих нам причин намагається зруйнувати злагоджену роботу нашого структурного підрозділу або додатково ускладнити її шляхом звільнення з посад людей, які цілком успішно її забезпечують. Натомість ми вважаємо, що в умовах воєнного стану недоречно без крайньої потреби змінювати керівників структурних підрозділів і тим самим ускладнювати і ставити під загрозу роботу всього колективу і навчальний процес загалом, до того ж посеред навчального року. 

Ситуація потребує якомога швидшого вирішення. Вимагаємо від керівництва Університету припинити переслідування директора Світлани Кузьміної, завідувачів кафедр слов’янської філології та журналістики, зарубіжної філології, зберігаючи тим самим навчальний процес Навчально-наукового інституту філології та журналістики Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського від руйнації, а також продовжити контракти директора та завідувачки кафедри зарубіжної філології до завершення дії воєнного стану.

Закликаємо Освітнього омбудсмена України, партнерів та стейкхолдерів Інституту,  журналістську спільноту, всіх небайдужих приєднатись до наших вимог і підписати цей лист та висловити свою підтримку директору й колективу Навчально-наукового інституту філології та журналістики Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського.

------

Колектив Навчально-наукового інституту філології та журналістики Таврійського національного університету ім. В. І. Вернадського висловлює велику подяку всім, хто поставить свій підпис, скориставшись цією формою. Збір підписів триває.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc4qvwPJ0eQAxrbGQ8v-y_-ZXVgzKyLokxYmSVAzMAqKnuzbw/viewform

#підтримуємо_Кузьміна 
#підтримуємо_ННІФіЖ

з повагою,

Підписи викладачів ТНУ

Підписи викладачів інших ВНЗ

ПІдписи студентів 

ПІдписи партнерів

 

Загалом поставили свій підпис під відкритим листом 395 осіб.